FAQ - Nejčastěji kladené otázky



Dotaz 1 - Po chvilce přestává mikropájka hřát.

Mám starší ERS50, po zapnutí mi funguje dobře a po krátké chvilce přestane hřát a nebo naopak začne hřát trvale. Čím to je a jak mám postupovat pro odstranění závady?
Dle praktických zkušeností nejčastěji pomůže výměna tyristoru. Úplně nejstarší pájky měly tyristor KT206/200, novější KT201/600. Oba máme skladem a najdete je v sekci Elektrosoučástky. Tyristory nemají shodné vývody a nejdou nahradit jiným typem tyristoru bez úprav !



Dotaz 2 - Po chvilce se mikropájka začíná přehřívat.

Mám starší ERS50, po zapnutí mi funguje dobře a po nějaké době se pájka začíná přehřívat a musím potenciometrem snižovat teplotu. Čím to je a jak mám postupovat pro odstranění závady?
Dle praktických zkušeností nejčastěji pomůže výměna cermetových trimrů TP012 v hodnotách 15K a 68K. Oba máme skladem a najdete je v sekci Elektrosoučástky.



Dotaz 3 - Mikropájka nereguluje teplotu a trvale hřeje.

Mám starší ERS50, měnil jsem komplet rukojeť se šňůrou a po zapnutí pájka topí trvale až do červena a nepomůže ani snížení teploty potenciometrem na minimum. Čím to je a jak mám postupovat pro odstranění závady?
Dle praktických zkušeností se jedná o nejčastější dotaz. Stačí prohodit u přívodní dvojžilové silikonové šnůry přívodní vodiče. Černý vodič musí jít na desce nahoru k tyristoru, hnědý na desku dolu na zem.



Dotaz 4 - Mikropájka funguje nepravidelně.

Mám starší ERS50, pájka nefunguje pravidelně, chvíli jde a chvíli nejde, občas přestává topit úplně. Čím to je a jak mám postupovat pro odstranění závady?
Závadu lze řešit pomocí těchto tří postupů :
1-překontrolujte odpor silikonovou šnůru s rukojetí, musí být po vychladnutí tělíska 9,2-10,5 ohm a nesmí se měnit s různým pohybem silikonové šňůry.
2-zkontrolujte, zda tělísko není moc zasunuto do kovové trubičky, část tělíska by měla nepatrně vykukovat z kovové trubičky rukojeti.
3-zkontrolujte stav vývodů mosazné dutinky na topném tělísku, zda není po zalisování uvolněno a nebo není v dutince špatně zapájen silikonový kabel.



Dotaz 5 - Mikropájka nechce fungovat.

Mám starší ERS50, pájka mi nefunguje i přes výměnu kompletní rukojeti se šňůrou a výměně většiny součástek na desce plošných spojů a již si s tím nevím rady. Jak mám postupovat pro odstranění závady?
Situaci lze řešit pomocí tří postupů :
1-pokud nemáte na hledání závady čas a podmínky a nebo je deska elektroniky již ve špatném stavu, pak je nejjednodušší si objednat u nás komplet oživenou novou desku elektroniky, kterou stačí přeletovat a je po problému.
2-pokud si chcete závadu najít sami, na požádání zašleme schema pájky s napětím na kontrolních bodech a postupně si závadu identifikujete.
3-pokud si chcete závadu odstranit sami, ale desku elektroniky máte již ve špatném stavu, objednejte si neosazenou desku elektroniky a součástky si přepájíte do nové desky a následně postupujete podle bodu 2.



Dotaz 6 - Mám již krátkou pružinku.

U pájky ERS50 upadnula část pružiny a nyní nemohu zajistit hrot proti samovolnému vypadnutí. Při pokusu o ohnutí mi pružinka vždy znova praskne. Jak mohu pružinku tvarovat nebo jinak postupovat pro odstranění závady?
Dle praktických zkušeností je nejlepším řešením si objednat novou pružinku. Pružinový drát na staré pružince je většinou již křehký a při tvarování může snadno prasknout. Stará pružina se násilím vytočí a nová se krouživým pohybem ve směru hodinových ručiček postupně natočí.



Dotaz 7 - Vypadávání pojistky na mikropájce.

Po zapnutí pájky ERS50 mi stále vypadává pojistka F0,63A. V čem může být závada ? Jak mám postupovat pro její odstranění?
Dle praktických zkušeností vypadávání síťové pojistky může způsobovat buď zkrat na rukojeti (silikon šňůra nebo tělísko), vadné usměrňovací diody 3A a nebo vadný síťový transformátor. Vše máme skladem a najdete je v sekci Ceníky a Elektrosoučástky.



Dotaz 8 - Jak nejlépe zacházet s hrotem ?

Brzy mi odchází hroty na pájce ERS50. Čím to je a jak mohu prodloužit životnost hrotu?
Obecně platí k hrotům následující doporučení; Pokud nasadíte úplně nový hrot na pájku, je důležité již při nahřívání smočit špičku hrotu v cínové pájce z důvodů oživení cínové vrstvy. Další zásadou je pájet s co nejnižší teplotou hrotu. Houbu pro otírání doporučujeme mít pouze vlhkou, v žádném případě nesmí být mokrá. Pokud otíráte hrot o houbu, dbejte abyste otírali pouze potřebnou část špičky hrotu, nikoliv i trubku hrotu. Rozhodně se nesmí špička hrotu brousit nebo ohýbat, popř. špičkou hrotu něco ohýbat nebo rovnat či proškrabávat. Doporučuje se používat co možná nejméně agresivních pájecích kapalin. Typů hrotu je v současné době v nabídce 68 provedení. Nejčastěji používané hroty najdete v nabídce Hroty, kde si je můžete prohlédnout i na fotografiích. Dokážeme vyrobit hrot dle Vámi požadovaných rozměrů a tvarů. Dokážeme Vám vyrobit hroty z Vašich polotovarů.



Dotaz 9 - Schema mikropájek .

Rád bych si pořídil schema ke své pájce z typové řady ERS (starších typů i nových), je možné je od Vás získat ?
Ano na požádání zasíláme schemata, máme také schemata včetně kontrolních bodů a postupů pro nastavení pájky. Dostupné jsou i technické parametry a návody k obsluze a údržbě. Pro nejběžnější typ pájky ERS50 je schema i nastavení ke stažení na našich stránkách .



Dotaz 10 - Záruční a pozáruční servis .

Provádíte pozáruční servis starších a starých ERS50,ERS501 a ERS502. Jaká je cena těchto oprav?
Ano, pokud přijde pájka kompletní (obsahuje všechny díly), cena je stanovena paušální sazbou 300,-Kč. Pro plátce DPH je to cena bez daně, pro neplátce DPH je to cena již konečná. Záruka na provedenou opravu je jeden rok.





Dotaz 11 - Dodávky na Slovensko.

Jak je to s dodávkami na Slovensko , poštovné a úhradou za odebrané zboží ?
Není žádný problém s dodávkou dílů na ERS a pájek typu ERS na Slovensko . Jde si zboží též vyzvednout i osobně přímo v sídle firmy po předchozím odsouhlasení na e-mailu .
Zaplatit jde v CZK v ČR , na Slovensku hotově i bezhotovostně na náš slovenský účet v EUR , to si může klient vybrat .
Pro realizaci je potřeba na našem e-mailu provést objednávku , uvést zda je plátce DPH /má DIČ a odvádí DPH finančnímu úřadu / . Přepočet CZK-EUR se provádí aktuálním kursem . V potvrzovacím e-mailu Vám uvedeme cenu jak v CZK tak i EUR , včetně poskytnuté slevy .
Na Slovensko zasíláme zboží poštou . Cena poštovného je cca 3-6 EUR do váhy 0,5kg , nad 0,5kg pak 8-12 EUR , částku se dozvíte předem při objednávce /.





Dotaz 12 - Vypadávání hrotů z trubky.

Po zahřátí mi vypadne nebo se povysune zalisovaný hrot z trubky , čím to je ?
Dle praktických zkušeností je vypadávání nebo povysunutí zalisovaného hrotu z trubky způsobeno silným tahem pružinky na hrot . Zde je velmi důležité mít pružinku nasunutou tak , aby vzdálenost mezi koncem pružinky a uchycovací dírkou na hrotu byla v rozsahu 0,5 až 3 mm . U nového hrotu se doporučuje 0,5 mm . Posunutí pružinky po trubce rukojeti je možné provést krouživým pohybem ve směru hodinových ručiček . Pokud již pohybovat pružinkou nejde , pružinku je potřeba vyměnit za novou .



faq_-_nejcasteji_kladene_otazky.txt · Poslední úprava: 2013/01/04 20:16 autor: zdenekzidka
Recent changes RSS feed Creative Commons License Donate Driven by DokuWiki